Wanneer je met jouw website gevonden wilt worden door zoekmachines zoals Google, is SEO teksten schrijven een belangrijk onderdeel. SEO-schrijven is het proces van het plannen, creëren en optimaliseren van website content met het primaire doel om te ranken in zoekmachines.
- Wat is SEO teksten schrijven?
- Waarom is SEO teksten schrijven belangrijk?
- Wat zijn de basisprincipes van SEO teksten schrijven?
- 15 tips voor SEO teksten schrijven
- SEO teksten schrijf tools
Wat is SEO teksten schrijven?
SEO schrijven is een manier om content te schrijven zodat het voor zoekmachines makkelijk is om te zien waar de tekst over gaat en of deze van hoge kwaliteit is. Het is een belangrijk onderdeel van On Page SEO.
Google gaat alle pagina’s op het internet af om te zien waar het over gaat, dit wordt crawlen genoemd. Tijdens deze crawl leren ze veel over de webpagina door de taal die erop wordt gebruikt.
Met SEO teksten schrijven optimaliseer je de inhoud op de pagina, zodat zoekmachines de inhoud gemakkelijker kunnen crawlen en gunstig kunnen beoordelen. Wanneer het gunstiger wordt beoordeeld, krijgt het een betere plaatsing in de zoekresultaten.
Als de tekst is gemaakt zonder SEO schrijven, komt deze mogelijk niet zoekmachinevriendelijk over en komen de crawlers er misschien niet eens achter waar de pagina over gaat.
Weet je niet precies wat SEO is? Lees hier: Wat is SEO?
Waarom is SEO teksten schrijven belangrijk?
SEO teksten schrijven wordt gedaan om inhoud beter te laten ranken in Google. Als de inhoud niet is geoptimaliseerd, komt deze bij de achterste pagina’s terug in een zoekopdracht.
En waarom is het zo belangrijk om op die eerste pagina te komen? Uit een onderzoek is gebleken dat het aantal klikken dat pagina’s krijgen niet alleen afhangt van het bereiken van die eerste pagina met zoekresultaten, maar ook sterk afhangt van het zo hoog mogelijk komen op die pagina.
Het eerste resultaat op de eerste pagina wordt aangeklikt door meer dan 28% van de mensen die zoeken. Na dat eerste resultaat gaan de percentages naar beneden bij elke plek op de pagina. Je site moet dus een van de eerste resultaten zijn die mensen zien.
Schrijven voor SEO is ook belangrijk omdat het een marketingtechniek is die de hele levensduur van jouw website doorgaat. Veel mensen doen het goed met betaalde advertenties, maar als ze stoppen met betalen voor die advertenties, zal het geen verkeer meer opleveren.
Goede SEO-inhoud blijft werken voor jouw website, ongeacht wat je nog meer doet om jouw site op de markt te brengen.
Wat zijn de basisprincipes van SEO teksten schrijven?
SEO teksten schrijven is redelijk eenvoudig, maar het is niet altijd gemakkelijk om te doen. Er is geen magische formule om de beste te rangschikken in de resultaten van zoekmachines, maar er zijn verschillende delen van het Google-algoritme die bekend zijn.
Inhoud moet worden geschreven met die aspecten in gedachten om beter te ranken. Een van de belangrijkste aspecten van SEO teksten schrijven is het gebruik van de juiste zoekwoorden (keywords). Dit betekent dat je weet waar mensen naar zoeken als ze op zoek zijn naar sites zoals die van jou.
Dit vereist dat de SEO schrijver een keyword research doet en een lijst met woorden en zinnen maakt die moeten worden opgenomen in de tekst. Het is ook belangrijk om veel verwante woorden in de inhoud te gebruiken. Dat betekent woorden die goed passen bij de zoekwoorden die zijn onderzocht.
Google kijkt of er veel woorden zijn gerelateerd aan de belangrijkste zoekwoorden om zeker te weten waar de inhoud over gaat. Het gebruik van deze verwante woorden wordt latente semantische indexering genoemd en het helpt enorm bij SEO.
De crawlers beoordelen ook of de inhoud is geschreven voor een publiek of puur voor SEO. Dit is de reden waarom SEO schrijvers het opvullen van zoekwoorden moeten vermijden of dezelfde zoekwoorden steeds opnieuw moeten gebruiken, waardoor de inhoud niet geschikt meer is voor een menselijk publiek.
De balans die moet worden gevonden, is dat de inhoud zowel menselijke lezers als de zoekmachines aanspreekt.
Het gebruik van complexe taal is een andere factor bij het crawlen van zoekmachines. Als de taal te eenvoudig is en te weinig unieke woorden gebruikt, wordt deze niet als waardevol beoordeeld. SEO teksten schrijven moet goed stromen en complex genoeg zijn om veel informatie over het onderwerp te geven, terwijl taal op natuurlijke wijze wordt gebruikt.
15 tips voor SEO teksten schrijven
1. Schrijf voor mensen
Een heel belangrijk onderdeel van SEO schrijven, is dat je eerst voor je doelgroep schrijft en daarna past kijkt hoe je de tekst kunt optimaliseren voor zoekmachines. Veel bedrijven maken de fout om teksten vol te stoppen met keywords, met het idee dat zoekmachines deze pagina’s hoog ranken.
Geweldige content voor mensen om te lezen, zorgt dat ze dit delen, andere websites naar jouw pagina linken en bezoekers een lange tijd om je website blijven en ook andere pagina’s gaan bezoeken.
Al dit heeft een positief effect op SEO en waarschijnlijk ook op jouw inkomen. Uiteindelijk wil je niet dat mensen alleen jouw website bezoeken, maar ook bijvoorbeeld een product kopen, op een advertentie klikken, inschrijven voor een nieuwsbrief of van jouw service gebruik gaan maken.
Wil je weten hoe je goede teksten moet schrijven? Lees hier alles over: Website teksten schrijven.
3. Onderzoek je onderwerp
In SEO gaat het niet alleen om de juiste keywords gebruiken. Voordat je begint met schrijven moet je eerst onderzoeken wat willen mensen precies weten? Je wilt mensen naar jouw website trekken en dat ze daar blijven en antwoord geven op de belangrijkste vragen.
Daarnaast moet je ook concurrentie bekijken. Bekijk de top 5 websites die op dit moment ranken op het keyword waarop jij wilt ranken. Hoeveel tekst gebruiken zij? Zijn er video’s en foto’s? Op welke vragen geven zij antwoord? Hoe is de pagina ingedeeld? En het belangrijkste; hoe kun jij dit beter doen? Meer tekst, een begeleidende video of infographic of een betere indeling.
2. Weet hoe je keywords kunt vinden
Je moet weten hoe je keyword research moet doen en hoe je de beste zoekwoorden kiest voor de tekst die je schrijft. Dit omvat het kunnen beoordelen hoe populair het keyword (trefwoord) is en hoe veel concurrentie er op dat woord is.
Vaak hebben de belangrijkste zoekwoorden voor een onderwerp veel te veel concurrentie voor de eerste paar plaatsen in de zoekresultaten van zoekmachines. Het kan daarom handig zijn om te kijken hoe je long tail keywords kunt vinden. Dit zijn zoekwoorden die een lager zoekvolume hebben, maar minder concurrentie.
4. Maak een interessante titel
Dit is waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van de titel van jouw pagina/artikel:
- Creëer een unieke titel. Dit helpt voorkomen dat bezoekers verdwalen tussen vergelijkbare pagina’s op jouw site.
- Gebruik woorden als ‘hoe’, ‘waarom’, ‘wat’ en ‘waar’. Op deze manier help je mensen te begrijpen wat ze op de pagina zullen vinden – handleidingen en how-to-artikelen genereren ook 2x meer verkeer dan andere typen.
- Gebruik getallen als ’top 10′, ‘5 beste’, ‘N dingen…’, enz. Artikelen met koppen op een lijst krijgen 2x meer verkeer en 2x meer sociale shares dan andere typen.
- Beschrijf wat er in de tekst wordt besproken. De titel van de pagina moet de inhoud beschrijven; anders beschouwt Google de discrepantie als een lage inhoudskwaliteit.
- Onderzoek je onderwerp om snel de meest goed klinkende titels te vinden. Nadat je een onderwerp hebt ingevoerd, zie je direct populaire titels met het hoogste aantal backlinks en sociale betrokkenheid.
5. Gebruik keywords in de tekst
Wanneer je een SEO tekst schrijft is het belangrijk dat je jouw gekozen keyword(s) ook genoeg gebruikt in de tekst. Keyword-frequentie betekent hoe vaak de door jou gekozen woorden in de webtekst verschijnen.
Als jouw belangrijkste keyword bijvoorbeeld ‘beste kapper Rotterdam’ is, hoe vaak zal dit exacte zoekwoord dan moeten voorkomen in jouw artikel van 300, 500 of meer dan 1000 woorden? Keyword-dichtheid daarentegen houdt zich bezig met de verhouding tussen ‘ beste kapper Rotterdam’ en andere woorden op dezelfde pagina.
Keyword frequentie en -dichtheid zijn niet meer zo effectief als vroeger, voordat Google begon met het uitrollen van verschillende updates, maar zijn nog steeds belangrijke onderdelen van SEO teksten. Vermijd fouten in de optimalisatie op de pagina, zoals het gekozen keyword veel te veel te gebruiken of een lijst te maken van zoekwoorden en die ergens in de code verstoppen.
6. Schrijf lange SEO teksten
Maak je tekst lang als dat nodig is. De Google Panda 4.1-algoritme-update is ingevoerd om langere, informatievere inhoud te belonen en dunne inhoud te bestraffen.
Lange teksten van meer dan 3000 woorden krijgen 3x meer verkeer, worden 4x meer gedeeld en krijgen 3,5x meer backlinks dan artikelen met een gemiddelde lengte (901-1200 woorden). Maar dit betekent niet dat een kort artikel slecht scoort, het hangt af van wat gebruikers nodig hebben.
Het schrijven van langere inhoud geeft je ook de vrijheid om informatie op een aantal manieren weer te geven, zoals lijsten en tabellen.
7. Structureer je bericht
Stel je voor dat je tijdens het zoeken via Google op een pagina komt met één lang stuk tekst. Hoe waarschijnlijk is het dat je dit gaat lezen? Je zult waarschijnlijk weggaan om een beter gestructureerd artikel te vinden.
Een goede structuur is een essentieel onderdeel van hoogwaardige SEO tekst. Subkoppen maken de inhoud scanbaar en gemakkelijker te lezen.
Hier volgen enkele tips om jouw tekst leesbaar te maken:
- Overweeg een inhoudsopgave toe te voegen. Als het artikel lang is, voeg dan een inhoudsopgave toe aan het begin van het artikel om bezoekers snel naar de gewenste sectie te laten gaan.
- Gebruik H2 en H3s. Goed gestructureerde artikelen met zowel H2- als H3-tags hebben meer kans om goed te presteren. Structureer het artikel om het voor de gebruiker gemakkelijker te maken om de inhoud te begrijpen, maar overdrijf het niet door de structuur te complex te maken met meerdere subkoppen.
- Verdeel de inhoud in logische alinea’s om lezers betrokken te houden.
- Beantwoord vragen van lezers. Trek de aandacht van gebruikers door hun vragen in subkoppen op te nemen.
- Markeer belangrijke termen. Je kunt een vet lettertype gebruiken of de lettergrootte wijzigen. Dit helpt om de nadruk te leggen, maakt de tekst gemakkelijker te volgen en helpt de belangrijkste termen in de hoofden van gebruikers vast te leggen.
- Maak niet te lange zinnen. Net zoals het opsplitsen van je inhoud in alinea’s, kun je lange zinnen ook opsplitsen in kortere zinnen.
- Gebruik opsommingstekens en genummerde lijsten (Bulletpoints). Door ze te gebruiken, kun je grote hoeveelheden informatie in een beknopte vorm overbrengen.
8. Voeg afbeeldingen toe
Naast het optimaliseren van je teksten voor SEO, zijn afbeeldingen essentieel. Verschillende visuele elementen op een pagina kunnen helpen om informatie beter over te brengen aan de gebruiker en de inhoud beter te laten circuleren.
Gebruik infographics, checklists, afbeeldingen, video’s en andere soorten visuele inhoud om sneller en op een meer pakkende manier waarde te leveren aan de lezer.
Hoe waardevoller, boeiender en relevantere inhoud is, hoe meer backlinks je waarschijnlijk krijgt. Backlinks van gezaghebbende websites maken jouw inhoud betrouwbaar voor Google. Dus de zoekmachine rangschikt het hoger.
Het andere voordeel van foto’s en video’s voor elke blogpost of webtekst is dat ze kunnen worden gerangschikt in de secties Afbeeldingen en Video van Google en zelfs in die Google restulaten als Feature Snippet getoond kunnen worden en extra verkeer kunnen aantrekken.
Zorg ervoor dat je jouw visuele content optimaliseert. Lees hier alles over foto’s optimaliseren voor SEO.
9. Promoot natuurlijke linkbuilding
SEO teksten schrijven is slechts een onderdeel van SEO. Een ander belangrijk onderdeel is backlinken. Links zijn nog steeds een belangrijke rankingfactor voor SEO. De inhoud die je schrijft, moet backlinks van andere sites aantrekken om de SEO te verbeteren. Dit betekend dat andere websites naar jouw pagina linken, omdat het goede content bevat.
Daarom moet de tekst die je schrijft, eerst voor een menselijk publiek worden geschreven. Als je creatief bent met andere soorten inhoud, zoals infographics en video’s, helpt het toevoegen van een insluitcode op jouw site om het delen van inhoud te bevorderen en voeg je ook een link toe naar de oorspronkelijke bron. Het creëren van geweldige inhoud helpt de deelbaarheid te vergroten en de kans dat andere websites ernaar zullen linken, dus streef naar kwaliteit.
10. Unieke SEO teksten
Algoritmen van zoekmachines belonen allemaal unieke teksten. Als delen van een pagina van een andere website worden gekopieerd, kan deze als spam worden gemarkeerd en een slechte positie krijgen.
Het gebruik van sites zoals Copyscape kan je helpen ervoor te zorgen dat elk onderdeel van jouw SEO tekst uniek is. Als je gedupliceerde content vindt, herformuleer je die delen.
11. Gebruik verwante woorden
De nieuwste algoritmen zoeken naar veelvoorkomende woorden bij de zoekwoorden die je gebruikt. Dat laat de zoekmachine weten dat de inhoud echt over dat onderwerp gaat. Gebruik dus niet alleen jouw gekozen zoekwoorden.
Het is meestal niet nodig om te onderzoeken welke begeleidende woorden je moet gebruiken, omdat dit over het algemeen de basiswoorden zijn die iets over dat onderwerp zou gebruiken. Wanneer je op een natuurlijke wijzen schrijft, en om de paar zinnen jouw zoekwoord probeert te gebruiken, doe je dit al automatisch.
12. Internal linking
Interne links zijn links die verwijzen van de ene pagina naar de andere op jouw website. Het hebben van een sterk interne linkstructuur zorgt ervoor dat je lezers en zoekmachines verwijst naar waardevolle, relevante pagina’s met andere inhoud om naar te verwijzen.
Volgens Google:
“Sommige pagina’s zijn bekend omdat Google ze al eerder heeft gecrawld. Andere pagina’s worden ontdekt wanneer Google een link volgt van een bekende pagina naar een nieuwe pagina.”
Interne links helpen zoekmachines.
Om jouw sitepagina’s toe te voegen aan de enorme database met ontdekte URL’s, stuurt Google robots om jouw site te onderzoeken. Robots halen een paar webpagina’s op en volgen vervolgens de links om nieuwe URL’s te vinden. Dus voor zoekmachines wordt interlinking gebruikt om contextueel relevante inhoud op uw site te ontdekken.
Naast het weergeven van de structuur van jouw site en het aanbieden van relevante inhoud, geven interne links autoriteit tussen pagina’s en kunnen ze uiteindelijk de positie verbeteren. Als een pagina bijvoorbeeld gezaghebbende externe links heeft die ernaar verwijzen, heeft deze een PageRank-score opgebouwd. Deze bevoegdheid kan vervolgens via interne links worden doorgegeven aan een andere pagina van jouw site.
Voor gebruikers is interlinking ook een belangrijk element om te helpen navigeren en meer nuttige informatie op je website te vinden.
Hier kun je meer lezen over het maken van interne links.
13. Link naar sites van hoge kwaliteit
Het gebruik van links als broncitaten is een gebruikelijke manier om te laten zien waar de informatie vandaan komt. Jouw site mag echter geen informatie van sites van lage kwaliteit gebruiken. Als je linkt naar sites met spam, wordt de informatie op jouw pagina ook als spam beschouwd.
Link altijd naar websites van hoog niveau die op zichzelf al populair zijn.
Het algemene doel van zoekmachines is om goede informatie universeel beschikbaar te maken. Wanneer je linkt naar goede sites, laat je zoekmachines zien dat je verbonden bent met andere sites en dat je je informatie van nuttige sites haalt.
Het linken van jouw pagina naar een relevantie pagina op een andere website met hoge autoriteit (kwaliteit) kan dus een positief SEO effect hebben op jouw pagina.
14. Optimaliseer meta-informatie
De titel van jouw artikel hoeft niet noodzakelijk de titel te zijn die wordt weergegeven in de zoekresultaten. Bedenk dat jouw artikel twee koppen heeft: de H1-tag die op de pagina wordt weergegeven en de metatiteltag die wordt weergegeven in de zoekresultaten.
Ze kunnen nauw verwant of vergelijkbaar zijn, maar ze hoeven niet noodzakelijk identiek te zijn. Het belangrijkste bij het schrijven voor SEO is dat elke tag jouw keyword moet bevatten.
De metabeschrijving is wat gebruikers zien onder de paginatitel in Google-resultaten. Het kan de perfecte manier zijn om een gebruiker aan te moedigen om op jouw link te klikken boven die van jouw concurrenten als je deze zorgvuldig schrijft.
Elk stukje inhoud heeft metatags en een metabeschrijving nodig. Hierdoor kunnen zoekmachines een korte beschrijving weergeven van de inhoud die je hebt gemaakt. De metabeschrijving mag niet langer zijn dan 160 tekens.
15. SEO teksten updaten
Een belangrijk onderdeel van SEO teksten schrijven wat vaak vergeten wordt is het updaten van jouw pagina’s. Je kunt nu een geweldig artikel schrijven dat betere is dan welk ander artikel over het zelfde onderwerp op andere websites. Maar wellicht is er een ander website die een paar maanden later dit nog beter doet.
Daarnaast kan het zo zijn dat bepaalde informatie niet meer klopt of dat er nieuwe informatie mist, waardoor het minder relevant is geworden. Ook het toevoegen van interne links moet niet eenmalig gebeuren, maar moet voortdurend worden gecontroleerd. Wellicht heb je nieuwe artikelen geschreven waarnaar je naar toe kunt linken vanuit je oudere artikelen.
Het updaten van pagina’s om relevant te blijven wordt erg positief gezien voor SEO en kan je helpen (weer) hoog in de zoekresultaten te brengen.
SEO teksten schrijf tools
Het schrijven van SEO teksten kan wellicht overweldigend zijn als je overal zelf rekening mee moet houden. Gelukkig zijn er vele tools die je kunt gebruiken die aangeven waar je op moet letten.
Wanneer je een WordPress website hebt zijn er verschillende SEO plugins die je hierbij helpen. De populairste plugins zijn Yoast SEO, RankMath en All In One SEO.
Surfer SEO wordt gezien als een van de beste tools om SEO teksten te schrijven. Surfer is een tool die is ontworpen om geschreven inhoud, zoals blogposts en artikelen, te optimaliseren voor SEO. Het werkt door de tekst van een pagina te analyseren tegen “500+ on-page” signalen.