10x meer e-mail nieuwsbrief inschrijvingen

content schrijven
Ben je op zoek naar de beste manier om je nieuwsbrief inschrijvingen te verhogen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Het groeien van jouw nieuwsbrief inschrijvingen kan moeilijk zijn. Hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief zich onderscheidt van de rest in een wereld waarin iedereen online strijdt om de aandacht van iedereen?

Inhoud

1. Optimaliseer jouw nieuwsbrief inschrijfformulier

Voordat je mensen naar jouw nieuwsbrief inschrijfformulier probeert aan te trekken, moet je zorgen dat jouw formulier is geoptimaliseerd. Houd rekening met de volgende punten om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen converteren als nieuwe nieuwsbrieflezers:

  • Vraag niet te veel informatie – Welke informatie vraag je jouw bezoekers te verstrekken op in het inschrijfformulier? Naam, e-mail, telefoon, meer? Heb je het nodig? Doe je iets met die informatie? Blijf bij de essentie. Vraag alleen om de informatie die je direct nodig heeft. Als je de andere informatie echt nodig hebt, kun je die later vragen in een marketing funnel.

  • Wees open over jouw nieuwsbrief – De meeste mensen die je website bezoeken, hebben absoluut geen idee waar je mailinglijst over gaat. Ze weten niet waarom ze jou, een volslagen vreemde, hun persoonlijke e-mailadres willen geven. Spel het heel duidelijk voor hen uit. Vermeld hoe vaak je ze e-mailt en wat voor soort inhoud je in jouw e-mailcampagnes verzendt.

    En dit is niet alleen een geweldige manier om meer nieuwsbrief inschrijvingen te krijgen., maar het kan je ook helpen voorkomen dat mensen op de afmeldknop klikken. Als je abonnees precies hebt verteld wat ze kunnen verwachten, zullen ze niet in de war of teleurgesteld zijn als ze je e-mails ontvangen.

  • Geef opties bij de inschrijving – Wanneer je verschillende soorten nieuwsbrieven verstuurd, kun je bij het inschrijven vragen in welke onderwerpen de nieuwsbrief ontvanger in is geïnteresseerd. Misschien zou iemand nooit zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief als het alleen maar sales gerelateerd is, maar als je ook een nieuwsbrief hebt met tips, tricks en how-to’s, kan deze persoon aangeven alleen dit te willen ontvangen, waardoor je toch een nieuwe inschrijving hebt.

  • Minimaliseer het aantal klikken dat nodig is om je in te schrijven – Stuur je mensen vanaf jouw artikel naar een landingspagina om je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Waarom niet het formulier integreren onder of naast het artikel? Houw de funnel kort.

  • Probeer een andere knopkleur of tekst – Soms kan net een andere opvallende kleur voor de inschrijfknop het verschil maken. Maar denk ook aan de tekst die je bij het inschrijfformulier zet. Noem je het “nieuwsbrief”, ” blijf op de hoogte” of  “ontvang gratis tips”. Om te kijken wat het beste werkt kun je een A/B test doen.  

  • Maak een landingspagina – Alleen omdat je een opt-in-formulier voor jouw mailinglijst heb, betekent niet dat je automatisch meer nieuwsbrief inschrijvingen krijgt. De beste manier om dit te doen, is om een landingspagina te maken met de voordelen van inschrijven voor jouw nieuwsbrief.

2. Inschrijfformulier plaatsing

Er zijn een paar belangrijke plekken die de meeste marketeers kiezen om hun aanmeldingsformulieren voor de nieuwsbrief te plaatsen. Hoewel al deze opties kunnen werken, kan de optimale plek variëren, afhankelijk van jouw siteontwerp, doelgroep en branche. Dit zijn aanbevolen plekken voor het plaatsen van jouw nieuwsbrief inschrijfformulier. 

  • Bovenaan de zijbalk
  • Boven de koptekst
  • Boven de menu header
  • Na een bericht
  • In de footer
  • Homepage

Je kunt zelfs meerdere aanmeldingsopties voor nieuwsbrieven tegelijk proberen, probeer te voorkomen dat het als spam overkomt.

nieuwsbrief inschrijfformulier
Inschrijfformulier nieuwsbrief van de Libelle. Onderaan elk artikel in een opvallende box, met kleine beschrijving wat er in de mailing staat en hoe vaak het wordt verstuurd.

3. Bied een lead magnet aan

Een van de beste manieren voor nieuwsbrief inschrijvingen verhogen is een lead magnet. Mensen geven je eerder hun e-mailadres als ze er iets voor terugkrijgen.

Een lead magnet, ook wel een “opt-in-bribe” genoemd, is een gratis geschenk dat je jouw websitebezoekers aanbiedt in ruil voor het aanmelden voor jouw nieuwsbrieflijst. 

Een ebook is een snelle en gemakkelijke lead magnet. Een ebook maken is gemakkelijk door bijvoorbeeld jouw bestaande bloginhoud te bundelen in een document en op te slaan als PDF. Vervolgens kun je de nieuwe abonnees eenvoudig de PDF in jouw welkomstmail sturen.

Andere ideeën voor een lead magnet zijn:

  • Checklijsten
  • Video’s
  • Templates/Sjablonen
  • Productkortingen
  • Gratis uitproberen/consult
  • Webinars
lead magnet korting Zalando
Ontvang korting na de nieuwsbrief inschrijving
ebook lead magnet
Ontvang een gratis eBook na inschrijving

4. Social Media

E-mailmarketing is verre van dood, maar veel mensen communiceren tegenwoordig liever op sociale media. Waarom zou je die mensen niet benaderen?

Je kunt mensen die je volgen op Facebook en Twitter uitnodigen om deel te nemen aan jouw e-mailnieuwsbrief. De beste manier om dit te doen, is een landingspagina maken speciaal voor die volgers.

Post of tweet dan de link naar de aanmeldingspagina. Omdat elke e-mailabonnee geld waard is, is dat een boodschap die logisch zou zijn voor betaalde promotie (adverteren) als je meer volgers en fans kunt bereiken.

Op Facebook kun je ook een “inschrijf” knop toevoegen.

Op Facebook nieuwsbrief inschrijvingen verhogen door een bericht te plaatsen

5. Pop up

Je vind het leuk of je haat het, maar je kunt niet ontkennen dat pop-ups werken om meer nieuwsbrief inschrijven te genereren.

OptinMonster is de beste pop-up oplossing die wordt geleverd met veel targetingopties, zoals verwijzingsdetectie, targeting op paginaniveau en meer. Wanneer je jouw pop-ups target op basis van waar jouw bezoekers in geïnteresseerd zijn, zie je de groei van jouw nieuwsbrieflijst exploderen. Je kunt OptinMonster gebruiken met de meest populaire e-mailmarketingservices, waaronder Constant Contact, Mailchimp, AWeber, Sendinblue en meer.

Pop-ups werken omdat ze de aandacht van jouw bezoekers trekken. Met de juiste targetingopties kun je uw pop-ups alleen weergeven wanneer jouw gebruikers zich waarschijnlijk op jouw lijst zullen abonneren, in plaats van ze te irriteren.

 

Als je niet van typische pop-ups houdt vanwege het opdringerige karakter, kun je pop-ups met exit-intent proberen. Het beste is dat gebruikers alleen een pop-up te zien krijgen als ze op het punt staan jouw site te verlaten. Pop-ups met exit-intent zijn een geweldige manier om van verlatende bezoekers nieuwsbriefabonnees te maken.

6. Vergrendel je beste inhoud

Veel websites gebruiken contentvergrendeling om hun leadgeneratie te stimuleren, de verkoop te vergroten of hun nieuwsbrief inschrijvingen verhogen.

Dit houd in, dat je een artikel alleen gedeeltelijk of helemaal niet kunt lezen, voordat je een handeling hebt verricht zoals het inschrijven voor de nieuwsbrief.

Weet jij wat de meest populaire post op je blog is? Als je een populair bericht op je blog hebt dat lang, gedetailleerd, uiterst nuttig is en veel verkeer genereert, dan heb je een geweldige kans om meer nieuwsbrief inschrijven te krijgen.

7. Winactie

Wil je nieuwsbrief inschrijvingen verhogen met honderden of duizenden aanmeldingen, dan kun je een winactie maken

Het voordeel van een winactie is dat je in een korte periode heel veel nieuwe nieuwsbrief inschrijvingen kunt krijgen.

Het grote nadeel is er ook veel mensen mee kunnen doen die alleen iets willen winnen, maar verder niks hebben met jouw producten, diensten of merk. Je kunt de drempel daarom best iets hoger maken door een online wedstrijd te maken die vooral jouw doelgroep aanspreekt.

8. Voeg een inschrijf checkbox toe

Er zijn vaak verschillende plekken op een website waarbij een websitebezoeker zijn of haar e-mailadres moet invullen. Je kunt op deze plek een optin checkbox maken, waarbij zij zich direct kunnen aanmelden voor de nieuwsbrief. 

Denk aan bijvoorbeeld:

  • Tijdens het bestellingsproces
  • Bij het geven van een; reactie op een blogpost;
  • In een contactformulier

9. Online tool

Een andere geweldige manier om nieuwsbrief inschrijvingen te verhogen is zelf een handige online tool te maken voor jouw doelgroep.

Denk bijvoorbeeld aan bepaalde berekeningen, checklijsten, testen of een quiz om de kennis te testen. Na het invullen van de gevraagde gegevens kunnen gebruikers de uitslag of het antwoord krijgen door hun e-mailadres te geven.

Wat mooi is aan een online tool is dat je niet alleen meer nieuwsbrief inschrijvingen krijgt, maar ook waardevolle data over jouw websitebezoekers.

10. Affiliate marketing

Als je de waarde van een nieuwsbrief inschrijver kent, is affiliate marketing een andere optie om jouw lezersbestand te vergroten. Je betaalt iemand die affiliate doet voor jou een vast bedrag voor elke keer dat ze iemand ertoe brengen zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief. 

Affiliate marketing wordt vooral gebruikt bij het promoten van producten waarvan een affiliate commissie krijgt bij elke geslaagde transactie. Maar je kunt ook een affiliate programma opzetten voor het verkrijgen van leads, zoals nieuwsbrief inschrijvingen. 

Het doel hier is om ervoor te zorgen dat je de aangesloten partner minder betaalt dan de waarde van een nieuwe abonnee. Dit vereist dat je al inzicht hebt in jouw gebruikelijke kosten per lead en de waarde van een nieuwe lead voor jouw bedrijf.