17 Lead Magnet voorbeelden & zo zet je ze het beste in

content schrijven
Ben je op zoek naar lead magnet voorbeelden, omdat je moeite hebt om er een paar te bedenken die je doelgroep zou willen?

Het is een geweldige manier om jouw conversiepercentages te verbeteren, maar het is wel belangrijk dat je het juist doet. Lead magnets maken kan namelijk veel tijd en energie kosten om te maken.

Inhoud

Wat is een lead magnet?

De eerste vraag die je beantwoord moet worden is “Wat is een lead magnet?”.

Als je dat begrijpt, kun je het tactisch gaan inzetten.

Het is leuk om verkeer naar je site te krijgen, maar het heeft niet veel zin als die bezoekers niet converteren. Er is één tactiek die boven alle andere werkt om nieuwe leads te genereren: een lead magnet.

Met een lead magnet geef je mensen iets gratis zoals een ebook of checklist, in ruil voor hun e-mailadres en toestemming om ze bijvoorbeeld meer aanbiedingen te sturen.

Of een lead magnet kan ook een gratis productmonster, proefabonnement, demo of andere product-/servicegerelateerde incentive zijn.

Het is iets dat het bewustzijn stimuleert, maar ook informatie biedt die een potentiële klant helpt bij het betrekken en interesseren van jouw product of dienst.

Natuurlijk geeft niemand zomaar zijn e-mailadres weg. Lead magnets moeten de lezer waarde bieden in ruil voor het feit dat ze ervoor kiezen om in de toekomst berichten van jou te ontvangen.

Het is een geweldige manier voor meer verkoop te genereren en nieuwsbrief inschrijvingen verhogen (waaruit je vervolgens op de langere termijn verkoop kunt genereren).

 

Tips wat de beste lead magnets moet hebben

Ga je een lead magnet maken? De beste en meest converterende lead magnets hebben deze belangrijke dingen gemeen:

  • Ze zijn relevant – Zelfs het beste aanbod zal mislukken als het niet past bij jouw beoogde publiek.
  • Ze hebben waarden – Wat biedt je aan dat de moeite waard is om een e-mailadres te geven? Als het iets is dat je elders in een snelle Google-zoekopdracht kan vinden, ga je waarschijnlijk niet de moeite nemen om je aan te melden voor een maillijst.
  • Ze dienen jouw zakelijke doeleinden – Een geweldige lead magnet komt die eerste belofte na die je deed toen je de persoon vroeg om hun e-mailadres te geven. Je wilt ze nooit laten hangen met een clickbait-achtige aanbieding die je niet kunt waarmaken.

Lead magnet voorbeelden

Om je te helpen met inspiratie zijn hier een aantal van de beste lead magnet voorbeelden.

1. ebook

ebook lead magnet

Ebooks zijn de beste manier om jouw expertise te laten zien zonder al te verkopend over te komen. Je kunt gedetailleerde antwoorden of oplossingen bieden voor een specifiek probleem waarmee jouw klanten worden geconfronteerd.

Ebooks kunnen educatief, onderhoudend of zelfs zeer visueel zijn. Onthoud echter wel: je wilt dat jouw boek nuttig en bruikbaar is voor de klant.

Een ander groot voordeel is dat een ebook maken vrij eenvoudig is. Je kunt een aantal populaire blogs op jouw website bundelen in een Word-document en die opslaan als PDF.

2. Content vergrendelen

Content vergrendelen (Gated content) is gewoon een blogpost of een deel van een blogpost, die verborgen is totdat je jouw e-mailadres hebt gegeven. Dit is een van de gemakkelijkste lead magnets om te maken omdat het jouw bestaande content gebruikt.

Je kunt een compleet artikel vergrendelen, maar een andere optie dat je kunt doen, is van een populair, lang en gedetailleerd artikel, de tweede helft af te sluiten. Hiermee prikkel je mensen om het hele artikel verder te lezen, waarvoor ze eerst hun e-mailgegevens moeten delen.

lead magnet van ad.nl met content vergrendelen

Als je voor gated content gaat, wil je misschien ook leren hoe je een betaalmuur maakt. Dat vergrendelt premium content voor betalende abonnees en genereert meer passieve inkomsten voor jouw site.

3. Winactie

Een gratis winactie is een populaire lead magnet waarmee je in een korte tijd veel nieuwe contactgegevens kunt verzamelen.

Een winactie maken is gemakkelijk. Je biedt gewoon een mooie prijs aan waar mensen kans op kunnen maken door hun gegevens te delen en eventueel een vraag te beantwoorden.

Het nadeel is dat je vaak ook mensen aantrekt die geen potentiële klanten zijn, maar gewoon met zo veel mogelijk online winacties meedoen.

4. Advies

Deze is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, aangezien het geven van gratis advies of andere soorten evaluaties veel middelen en tijd kan vergen.

Goed op maat 1-op-1 advies kan echter heel goed converteren. Je kunt direct zeggen wat de potentiële klant nodig heeft en wat er moet gebeuren. 

Als je voldoende van deze potentiële klanten kunt converteren zodat de kosten van het uitvoeren van de service worden gedekt door nieuwe contracten, is dit de moeite waard om te onderzoeken.

5. Content upgrade

Een content upgrade is een vergelijkbare lead magnet als content vergrendelen. Je gebruikt een content upgrade specifiek voor één blogpost.

Het biedt jouw publiek een gratis bonusdownload die rechtstreeks verband houdt met de blogpost die ze lezen. Het is een “upgrade” omdat het waarde toevoegt aan de inhoud die ze zojuist hebben gelezen.

Als je bijvoorbeeld een zelfstudieblog hebt dat erg populair is, kun je een stapsgewijze checklijst aanbieden als upgrade.

6. Training videos

Je hoeft geen docent te zijn om video zelfstudie of cursussen over jouw product te maken. Visuals zijn een gemakkelijke manier om de aandacht van jouw bezoeker te trekken.

Daarom gebruiken veel bedrijven nu videovisuals als hun lead magnet.

Je kan bijvoorbeeld een online cursus over een bepaalde service of onderwerp maken en die video’s naar de inbox van degenen die zich hebben aangemeld, sturen.

Ze zijn leerzaam en nuttig, en dergelijke lead magnets kunnen jouw klanten overtuigen om zich voor de lange termijn bij je aan te melden.

7. Quizzen, enquêtes en peilingen

Interactieve elementen die je in staat stellen om meer over jouw potentiële klanten te weten te komen en deze op te volgen met gerichte informatie voor hen, zijn een win-winsituatie.

Test bijvoorbeeld de kennis van je doelgroep en nadat ze een paar vragen hebben beantwoord, moeten ze hun e-mailadres invoeren om de volledige resultaten te bekijken. Vervolgens beland je op een landingspagina met je kennisniveau en de mogelijkheid om je resultaten te delen op social media.

lead magnet quizz op het ad.nl

8. Behulpzame tool

Je kunt een online tool maken die het proces van potentiële klanten automatiseert of helpt. 

Denk aan een tool die je helpt uit te rekenen hoeveel je kunt lenen of iets op administratief gebied. Een tool die je jouw ideale vakantieland helpt vinden. Een tool die je de juiste zoekwoorden helpt vinden. Je kunt voor van alles wel een handige tool verzinnen.

Het nadeel is dat je hier wel vaak een team voor nodig hebt die het moet ontwikkelen.

9. Productmonsters of proefversies

Wie houdt er niet van om te proberen voordat je koopt? Natuurlijk moeten deze leadgenerator-samples daar op de een of andere manier komen.

Om jouw bestelling voor gratis monsters te verwerken, moet je zich aanmelden of jouw adres en e-mailadres opgeven als onderdeel van het afrekenen voor gasten.

En dat is waar je wordt gevraagd om je aan te melden om verdere communicatie te ontvangen.

Deze leadgenerator is nog krachtiger, want als je het product leuk vindt, zul je niet alleen ontvankelijker zijn voor toekomstige aanbiedingen, maar waarschijnlijk ook meteen kopen.

10. Sjablonen

Sjablonen zijn enkele van de meest populaire lead magnets die er zijn.

Waarom? Omdat ze gebruikers helpen hun processen te stroomlijnen en tijd te besparen. Maar in de kern lost het het probleem op dat velen van ons hebben: helemaal opnieuw creëren en ontwerpen.

Je kunt voor bijna alles sjablonen maken:

  • E-mails
  • Sociale media
  • Spreadsheets
  • Grafische ontwerpen
  • Checklijsten
  • Boodschappenlijstjes
  • Sjablonen om boeken te schrijven
  • Planningen

Het draait allemaal om goed kijken wat jouw publiek het meest nodig heeft en dat voor hen te creëren. Bovendien is het nog een onderhoudsarme lead magnet.

lead magnet gratis sjabloon ondernemingsplan Rabobank
lead magnet van de Rabobank om een gratis ondernemingsplan sjabloon te downloaden

11. Webinar

Webinars hoeven geen lange, gezamenlijke presentaties te zijn met meerdere collega’s of partners.

Als je een blogpost hebt die alleen een onderwerp raakt waar je een expert in bent, gebruik deze blogpost dan als springplank naar een live gesprek die door jou wordt georganiseerd.

Webinars geven jouw publiek de kans om zich te verdiepen in boeiende video-inhoud en, vaak, om vragen te stellen in een vraag- en antwoord-sessie.

Aan het einde van het webinar kun je een upsell doen voor een product of service. Het belangrijkste is dat je eerst waardevolle informatie vertrekt die jouw lead daadwerkelijk kan gebruiken. Te veel webinars slaan dat deel over en gaan rechtstreeks naar de upsell zonder waarde te bieden.

12. Checklijst

  1. Neem een populaire blogpost en vereenvoudig het in een reeks opsommingstekens.
  2. Verwijder vervolgens alle punten die geen uitvoerbaar advies bevatten.
  3. Splits de lijst op in verschillende genummerde stappen om het resultaat beter bruikbaar te maken.

Bonuspunten als je de checklist in een afdrukbaar formaat aanbiedt, zodat mensen elk item op de lijst fysiek kunnen afvinken terwijl ze deze voltooien. Dit gevoel van prestatie is een geweldig gevoel dat mensen aan jouw bedrijf zullen toeschrijven.

13. Gratis proefperiode

Er zijn maar weinig Lead Magnets die even effectief zijn voor SaaS-bedrijven (en andere softwarebedrijven) als een gratis proefversie, omdat mensen het graag proberen voordat ze iets kopen.

Denk maar bijvoorbeeld aan Netflix 30-dagen gratis uitproberen voordat je direct een abbonement neemt.

 

lead magnet proefperiode videoland

Het niet vereisen van een creditcard is ongelooflijk effectief om de toegangsdrempel te verlagen, omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken over het annuleren van hun gratis proefperiode om te voorkomen dat ze in rekening worden gebracht.

14. Korting

lead magnet korting Zalando

Mensen houden van kortingen en dingen gratis krijgen. Voor veel mensen is het weggeven van hun e-mailadres een kleine prijs die ze moeten betalen als ze mogelijk tientallen of honderden euro’s kunnen besparen op een aankoop.

Deze Lead Magnet werkt het beste voor bedrijven die fysieke producten verkopen of iets anders waar je veel herhalingsaankopen van klanten krijgt.

Houd er rekening mee dat als jouw producten lager geprijsd zijn of de kortingen niet significant zijn, deze lead magnet misschien niet zo verleidelijk is voor jouw potentiële klanten.

15. Verkoopmateriaal

Sommige van jouw bezoekers zijn al geïnteresseerd in wat jouw bedrijf te bieden heeft en de meest wenselijke lead magnet voor hen is specifieke informatie die wordt gebruikt om een aankoopbeslissing te nemen; meestal prijsstelling.

In het verleden verzamelde Ikea contactgegevens in ruil voor haar catalogus, die digitaal wordt aangeleverd. Ook doen veel reisbureaus dit met hun (digitale) reisbrochure.

16. Casestudy's

Casestudy’s zijn afhankelijk van zeer specifieke soorten inhoud, maar de successen die ze onthullen, kunnen een sitebezoeker ertoe aanzetten actie te ondernemen.

Als je een blogpost of interviewclip hebt waarin een echte klant waarmee je hebt gewerkt in de schijnwerpers staat, verpak deze inhoud dan in een schriftelijke casestudy die dieper ingaat op de behoefte van de klant en de maatstaven van hun succes.

Sluit deze casestudy vervolgens af achter een formulier dat websitebezoekers kunnen invullen met hun naam en e-mailadres om toegang te krijgen.

Houd er rekening mee dat u toestemming en goedkeuring nodig heeft van de klant waarvoor u een casestudy wilt maken.

Zodra u deze goedkeuring heeft ontvangen, is het echter een perfecte leadmagneet om inhoud te hosten die uw lezers vertelt over het succesverhaal van een klant.

17. Toegang tot een privégroep

Als bedrijf is community management een belangrijk aspect bij het winnen van merkloyaliteit. Het kan ook een effectieve manier zijn om leads te genereren.

Met platforms zoals Slack, Facebook Group en LinkedIn kun je beide doen.

Voor veel bedrijven hechten hun doelgroepen waarde aan een community en willen ze een ruimte om onderwerpen te bespreken die verband houden met hun behoeften, doelen en uitdagingen.

Door die ruimte te creëren, kun je leads genereren en jouw publiek beter leren kennen.

Lead Magnet maken

Een lead magnet maken kost vaak veel werk. Maar bij de meeste leadgenerators is het werk eenmalig en heb je er daarna weinig onderhoud aan.

lead magner

1. Bepaal je doel

Bij een lead magnet maken vraag je jezelf eerst af wat het doel moet zijn. Wat wil je met de lead magnet bereiken? Is er bijvoorbeeld een bepaald product of service die meer aandacht nodig heeft?

2. Bepaal je doelgroep

Het doel van een lead magnet is om iets te bieden dat je publiek wil in ruil voor hun contactgegevens.

Om dit te doen, moet je zo veel mogelijk weten wie je doelgroep is. Dit kun je doel op verschillende manieren:

  • Welke problemen hebben ze?
  • Welke vragen stellen ze het vaak?
  • Waar heeft je publiek het meest op gereageerd?
  • Zijn ze meer betrokken bij video’s of blogposts?
  • Bij welke onderwerpen zijn ze het meest betrokken?

Bekijk Google Analytics welke artikelen het meeste worden gelezen. Op Social Media kun je zien op welke berichten er het meest wordt gereageerd. De klanten services kan je vertellen welke vragen er het meest binnenkomen. 

Tijdens dit proces kun je ook ideeën opdoen van jouw concurrenten.

3. Maak een lead magnet

Nu je weet wat je gaat aanbieden, is het productietijd. Je moet uw lead magnet maken en ontwerpen.

  • Houd het simpel – Een te ingewikkelde lead magnet gaat het doel voorbij. Als niemand weet wat je zegt, zullen ze het niet kunnen waarderen. Houd het simpel, beknopt en boordevol waarde.
  • Focus op je sterke punten – Ben je een geweldige schrijver? Een eBook is waarschijnlijk jouw beste formaat. Niet zo goed in schrijven, maar comfortabel voor de camera? Ga in plaats daarvan voor video.
  • Geef prioriteit aan snelle oplossingen – Je wilt het probleem van jouw potentiële klant zo snel mogelijk oplossen. Dit geeft ze een snelle “overwinning” en brengt ze sneller door je funnel. Kies een formaat dat snelle levering en oplossingen mogelijk maakt.

Als je het niet zeker weet, kies je gewoon het type lead magnet dat je het prettigst vindt om te maken.

4. Maak een marketing funnel​

De volgende stap is een marketing funnel maken. Hiervoor moet je een landingspagina maken, bedankpagina, inschrijfformulier en e-mailcampagne.

Een aantal dingen waar je bij moet opletten:

Landingspagina

  • Zorg voor een speciale landingspagina zonder navigatiebalk
  • Schrijf een duidelijke oproep tot actie (CTA)
  • Voeg beoordelingen/reviews toe als bewijs

Inschrijfformulier

  • Naam + emailadress
  • Al het andere is optioneel. Houd er echter rekening mee dat hoe meer velden je opneemt, hoe groter de kans is dat een gebruiker het formulier verlaat.

E-mailcampagne

  • De eerste welkomst email bevat de lead magnet of de uitnodiging.
  • Vervolg met strategische e-mailmarketing: nieuwsbrieven, promoties, handige tips, video’s

5. Promoot

Na een lead magnet maken volgt er alleen nog jouw nieuwe marketing tool te promoten. Dit kun je doen op verschillende manieren:

  • Knop in je menu – Maak een duidelijke CTA-knop in je hoofdmenu met bijvoorbeeld “Gratis eBook”of “Gratis Proefperiode”.
  • Andere plekken op je website – Plaats een banner op een tactische plek of schijf er over in gerelateerde blogposts.
  • Social Media – Plaats het in een bericht op Social Media en zet het in je bio-omschrijving.
  • Adverteren – Als je weet hoeveel een lead waard is, zijn lead magnets perfect om te gebruiken in advertenties.

6. Inplannen van updates

Afhankelijk van het type lead magnet dat je maakt, moet je deze mogelijk elke zes maanden tot een jaar bijwerken.

Denk aan aanbevelingen die niet meer bestaan of zijn vervangen, statistieken die niet meer kloppen of informatie die niet meer up-to-date is.

Als extra kun je ook nog feedback vragen en reacties doorlezen van jouw leads. Hun opmerkingen kunnen je ideeën geven over hoe je het kunt verbeteren.