Wat is een landingspagina?
In tegenstelling tot een complete website, is een landingspagina een enkele pagina met een zeer specifiek doel: bezoekers doorklikken naar jouw einddoel. Als het goed is gedaan, kan een goede pagina je kansen op succes enorm vergroten.
Ze worden veel gebruikt in betaalde marketing-, e-mail- en sociale-mediacampagnes. Gebruikers die uit deze bronnen komen, landen als eerste op deze pagina, daarom wordt het een landingspagina genoemd.
Zo’n landingspagina wordt altijd op maat gemaakt, waarbij je naar 3 punten kijkt:
- Wie is je doelgroep?
- Wat is de bron?
- Wat is je doel?
Zo kun je speciale landingspagina’s maken waar je betaalde advertenties naar toe linken of pagina’s waar je naartoe linkt voor je social media publiek.
Wat voor doel heeft een landingspagina
Wanneer je een landingspagina maakt, dien je eerst een doel te bepalen. Het beste is om maar 1 doel te hebben en je volledig daarop te richten.
Dat doel kan van alles zijn, van het aanmoedigen van gebruikers om een aankoop te doen in jouw online winkel, tot het abonneren op jouw mailinglijst of talloze andere acties. Wat het ook is, er zou slechts één, duidelijk gedefinieerde CTA (call-to-action) moeten zijn.

Product of dienst uitlichten
De grootste reden om een landingspagina te maken is voor directe sales. Dit doe je vooral voor een top service of product.
Vergeleken met productpagina’s converteren landingspagina’s beter in termen van volume en omzet. Een belangrijke reden hiervoor is dat productpagina’s ingebouwde afleidingen hebben die bezoekers in meerdere richtingen kunnen trekken (dingen zoals links naar gerelateerde producten, promoties, verzendgegevens, enz.). Je gebruikt een landingspagina wanneer je de vaart erin wilt houden en ervoor wilt zorgen dat shoppers maar aan één ding denken: de aankoop doen.
Als je al productpagina’s hebt, heb je dan nog steeds landingspagina’s voor verkoop nodig? Ja hoor! In tegenstelling tot productpagina’s, die functies diepgaand benadrukken, is een landingspagina speciaal gebouwd om te converteren. Dat betekent dat bezoekers de exacte informatie zien die ze nodig hebben om een aankoopbeslissing te nemen, zonder de afleiding die normaal gesproken op een productpagina te vinden is.
Bovendien zijn landingspagina’s flexibeler dan traditionele productpagina’s. Ze kunnen worden aangepast, getest en bijgewerkt zonder dat je de hele website moet aanpassen.
Lead magnet
Wil je niet direct een bezoeker converteren naar klant, maar wel zijn of haar gegevens ontvangen als potentiële lead? Dan kun je een landingspagina maken die werkt als lead magnet.
Er zijn verschillende methodes om bezoekers hun contactgegevens te laten delen:
- Winactie – Laat bezoekers een gegevens delen om mee te doen aan een winactie.
- Gratis incentive– Maak een digitaal product zoals een ebook of checklijst.
- Kortingscode – Maak een kortingscode zichtbaar (of verstuur per e-mail).
Nieuwsbrief inschrijvingen
Wil je nieuwsbrief inschrijvingen verhogen? Dan kan een goede landingspagina beter werken dan een formuliertje in de voet van jouw website of aan de zijkant van een blog artikel.
Je hebt met een hele pagina genoeg plek om uit te leggen waarom iemand zich zou moeten inschrijven voor jouw nieuwsbrief.
Het is goed om nieuwe inschrijvingen aan te trekken met een gratis digitaal product. Zo kun je bijvoorbeeld een ebook maken en deze als welkomst e-mail instellen voor nieuwe inschrijvers. Dit ebook kun je vervolgens groot promoten op jouw landingspagina. Maar andere opties zoals video’s en checklijsten werken ook goed.
Affiliate marketing
Heb je een blog waarmee je affiliate marketing doet? Dan kun je voor bepaalde affiliate producten of services een speciale hoog converterende landingspagina maken.
Heb je zelf een webshop met een affiliate systeem? Dan kun je jouw affiliates helpen met individuele landingspagina’s waar zij naartoe kunnen verwijzen. Op deze pagina kun je de persoonlijke aanbevelingen van jouw affiliates zetten of kortingscode.
Wat hoort een goede landingspagina te hebben
Je hebt jouw doel bepaalt. Nu kun je een goede landingspagina maken. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten, die ook weer afhangen van het doel wat je eerder hebt gekozen.

Menu of geen menu
Zoals al eerder benoemd, je hebt 1 doel met jouw landingspagina. Om dat doel te behalen wil je bezoekers van jouw pagina zo min mogelijk afleiden. Om die reden zetten veel marketeers het hoofdmenu uit op hun landingspagina, want dit menu kan bezoekers van jouw landingspagina vanaf leiden naar andere pagina’s die minder converteren.
Duidelijke CTA
Dit mag vanzelfsprekend zijn hoe belangrijk dit is bij een landingspagina maken. Een CTA (Call-To-Action) is dat knopje op je landingspagina die je bezoeker uitnodigt om actie te ondernemen.
Of het nu een gratis proefversie, kortingsbon, aanmeldingsformulier is voor jouw nieuwsbrief of aankoop van een product of service, je moet een knop hebben die schreeuwt “klik op mij!” .

Beoordelingen
Beoordelingen zijn heel belangrijk voor elk bedrijf. Want zeg eerlijk, jij laat je toch ook wel eens beïnvloeden bij het kiezen van een aankoop door beoordelingen? Uit onderzoek blijkt dat de impact van een online review door bijna 90% van de consumenten vergeleken wordt met een persoonlijke aanbeveling.
Dit laat zien hoe beoordelingen een koper kan beïnvloeden. Of het nu een product of dienst is, reviews kan een bezoeker door de trechter leiden om te converteren en zijn daarom een van de belangrijkste onderdelen van een goede landingspagina.
Je kunt deze op veel verschillende manieren tonen:
- Klantbeoordelingen en recensies
- Casestudy’s
- Aanbevelingen van influencers
- Certificeringen
- Merklogo’s
- Klantlogo’s
- Aantal abonnees
- Sociale connecties
- Test resultaten
- Verhalen

Afbeeldingen
Je hebt vast wel eens gehoord “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden”. Bij een landingspagina maken is dit ontzettend belangrijk.
Volgens een onderzoek van Microsoft uit 2018 is de gemiddelde aandachtsspanne 8 seconden. Afbeeldingen en video’s zijn het beste als het erop aankomt de aandacht van een mens te trekken.
Visuele hulpmiddelen zijn sneller en gemakkelijker te begrijpen, versterken jouw boodschap en beïnvloeden het gedrag van jouw bezoekers op de landingspagina. Wat natuurlijk leidt tot betere conversies!
Door de juiste visuele content te gebruiken, leid je jouw bezoeker precies waar je wilt dat ze kijken en uiteindelijk actie ondernemen. Bovendien kunnen ze op slimme wijze tekst vervangen!

Teksten
Bij een landingspagina maken horen ook teksten, maar je schrijft deze anders dan bijvoorbeeld een artikel. Een aantal dingen waar je op moet letten:
- Gebruik koppen (titels) – Een landingspagina kan lang zijn. Titels boven elk onderdeel maakt de pagina eenvoudig scanbaar.
- Titel met een vraag – Voeg een titel toe van een vraag waarvan je weet dat een lezer er in zijn hoofd ‘ja’ op zal antwoorden, zal hen helpen zich te relateren tot jouw aanbod.
- Tekst met opsommingstekens – Opsommingen kun je veel beter gebruiken wanneer je de voordelen van een service of product omschrijft dan een lap tekst.
Promotie

Maak jouw aanbod zo waardevol dat de lezer zijn e-mailadres wil intypen in ruil voor een incentive (zoals ebook, checklist) of de dienst/product direct wilt kopen.
Veel marketeers gebruiken een aftelklok op hun landingspagina tot wanneer een promotie geldig is. Of “als je het nu koopt, krijg je er iets gratis bij”.
Beantwoord vragen
Met een landingspagina wil je dat de bezoeker direct converteert. Wat jij aanbiedt moet dus zo duidelijk mogelijk zijn. Wanneer het niet duidelijk is, verlaat de bezoeker je website of moet hij of zij eerst gaan e-mailen met jou en dan is het nog steeds maar de vraag of deze na je antwoorden het product of service ook aanschaft.
De makkelijkste manier is daarom om een lijstje toe te voegen met meest gestelde vragen op jouw landingspagina. Een andere manier is om een live chat toe te voegen. Zorg wel dat wanneer de chat aanstaat er direct iemand beschikbaar is om de vragen te beantwoorden.

Landingspagina voorbeelden
Waar beter inspiratie vandaan halen als landingspagina voorbeelden van een aantal van de grootste online bedrijven waar alles draait om nieuwe bezoekers converteren.










Hoe maak je een landingspagina?
Nu is het tijd om aan de slag te gaan en jouw goed converterende landingspagina te maken.
Maar moe maak je een landingspagina?

Landingspaginabouwers
Wanneer jouw website een CMS (content management systeem) gebruikt, kun je vaak eenvoudig zelf een pagina aanmaken.
Het bekendste CMS wat gebruikt wordt om websites te maken is WordPress. Lees hier meer over een landingspagina maken in WordPress.
Wanneer je geen CMS gebruikt of het CMS beperkt je erg in de mogelijkheden om een pagina mooi op te maken, dan zijn er verschillende online platforms (online landingspaginabouwers) waarbij je landingspagina’s kunt maken.
Hieronder een aantal landingpaginabouwers:
- Leadpages
- Unbounce
- Mailchimp
- GetResponse
- Hubspot
- Instapage
Templates & sjablonen
Het grote voordeel wat deze platformen bieden zijn de complete templates die je kunt gebruiken. Als je geen idee hebt hoe je een landingspagina maakt, kun je dus eenvoudig een sjabloon aanklikken die jij geschikt vind. Vervolgens vervang je de demo teksten, foto’s en video’s met jouw eigen content.
Overigens zijn er ook ontelbaar veel WordPress landingspagina sjablonen te downloaden.
A/B testing Tool
Elke bezoeker is anders. Elke markt is anders. Dat gezegd hebbende, AB-testen is essentieel als je conversies wilt.
Hiermee kijk je welke kleur CTA-knop, afbeelding, tekst en volgorde het beste werkt.
Een goede landingspagina maken doe je niet in één keer, maar je blijft deze aanpassen om te kijken welke combinaties het meeste converteren naar de gewenste actie.
De meeste landingspaginabouwers die hierboven zijn benoemd hebben ook een optie om AB te testen.
Mobiele optimalisatie
Zorg dat jouw landingspagina goed werkt op een mobiel!
Intergraties
Vergeet niet om software te integreren op jouw landingspagina.
Stel Google Analytics om te weten waar jouw bezoekers converteren, wat ze leuk vinden en wat niet. Ontdek wat hen motiveert en verfijn jouw campagnes met behulp van analyses.
Dankzij andere integraties kun je jouw gewonnen leads direct verbinden met jouw klantrelatiebeheersystemen of zet ze automatisch in jouw nieuwsbriefsoftware.
Een live chat waarmee je jouw bezoekers direct te woord kan staan om vragen te beantwoorden kan ook erg waardevol zijn om de conversie op jouw landingspagina te verhogen.
Hoe krijg je verkeer naar jouw landingspagina?
Je kunt een geweldige landingspagina maken, maar zonder verkeer kun je ook niet niemand converteren. Waar het verkeer vandaan moet komen hangt ook af van jouw doel.

Interne navigatie
Als je al veel verkeer op jouw website krijgt, waarom dan niet direct vanuit jouw eigen website interne links toevoegen naar jouw landingspagina?
- Je kunt een duidelijke CTA-knop toevoegen aan jouw hoofdmenu (goed voor abonnementen, gratis proefperiode, ebook)
- Banners op strategische plekken (met name voor promoties)
- In de tekst van gerelateerde artikelen
E-mail marketing
Gebruik de kracht van e-mailmarketing om de landingspagina via e-mail naar jouw abonnees te sturen.
Social Media
Plaats een link naar je pagina op sociale netwerken zoals Facebook, Instagram of Twitter
Adverteren
Maak een advertentiecampagne op zoekmachines en social media met een link naar jouw pagina.
Met advertenties kan jij je heel strategisch richten op een bepaalde doelgroep en jouw landingspagina heel specifiek op die groep maken.
SEO
Hoe geweldig is het als jouw landingspagina die volledig is gemaakt om lezers te converteren naar klant of lead, hoog in Google komt te staan? Liever 100 bezoekers per dag op een goed converterende salespagina dan 200 op een blogartikel.
Optimaliseer daarom jouw bestemmingspagina voor zoekmachines door SEO toe te passen.